Розвиток мовлення дітей з аутизмом

Розвиток мовлення дітей з аутизмом

0 86

Аутизм — розлад, що впливає на соціальну взаємодію, комунікацію та поведінку дитини. Прояви аутизму можуть бути дуже різноманітними, що ускладнює його діагностику та дослідження. Адже соціальний, когнітивний, мовленнєвий і емоційний розвиток тісно пов’язані між собою, та порушення в одній сфері часто впливають на інші сфери.


Зазвичай яскраві прояви аутизму спостерігаються у віці 3–5 років, хоча перші ознаки можна помітити раніше. Дослідження свідчать про те, що формування даного синдрому остаточно завершується до 2,5-3 років та проявляється в особливостях моторного, мовленнєвого й інтелектуального розвитку.


Однією з провідних ознак є порушення емоційно-вольової сфери. У дитини виникають труднощі із взаємодією зі світом, і водночас можуть розвиватися механізми психологічного захисту, що призводить до замкнутої, часто не адаптивної або небажаної поведінки. Зокрема, порушуються соціальні відносини, спостерігається нездатність до діалогу та ініціювання спілкування, обмежене коло інтересів і видів діяльності, а також тривожне прагнення до постійності та дотримання звичних дитині ритуалів.


Розвиток сенсорної сфери дитини з аутизмом також має свої особливості та характеризується підвищеною або зниженою чутливістю до звичайних подразників (тактильних, світлових, звукових та ін.). Більше про ці особливості в різному віці можна дізнатися з книги Н. В. Базими «Розвиток мовлення дітей з аутизмом».


У багатьох дітей із аутизмом мовлення або відсутнє, або розвинене з серйозними порушеннями. Відмова від мовлення, як комунікативного засобу ­­– наслідок аутистичного розвитку. Невербальна комунікація характеризується обмеженим використанням жестів, зокрема на ранніх етапах відсутній вказівний жест.


У книзі «Розвиток мовлення дітей з аутизмом» детально розглядаються особливості комунікативної сфери, етапи формування мовленнєвої активності, а також описується практична методика розвитку мовлення у дітей з аутизмом старшого дошкільного віку.  Методика складається з трьох основних етапів, кожен із яких має свою мету та логічно продовжує попередній. Мовленнєвий розвиток у дітей з РАС здійснюється поступово — через спеціальні вправи та ігри, які відповідають рівню можливостей дитини. У книзі докладно описані ці етапи, а також наведено приклади вправ, які можна застосовувати на кожному з них.


Видання буде корисним для логопедів, корекційних педагогів, психологів, вихователів, вчителів інклюзивних класів і груп, а також для батьків дітей з аутизмом.

Книга поєднує в собі теоретичну інформацію, практичні рекомендації та вправи. Вона допомагає краще розуміти причини тієї чи іншої поведінки дитини та дає механізми розвитку та корекції.


Психологиня, практична психологиня інклюзивно-ресурсного центру, Гусєва Анастасія

6 Травня, 2025

Коментарів (0)

Ваш коментар буде першим