
Ігри для розвитку просторової орієнтації у дітей з вадами зору
Зір – одне з найважливіших джерел інформації про
зовнішній світ. Більше 80% інформації надходить у наш мозок через зоровий
аналізатор. Тому часткове або глибоке порушення зору викликає ряд особливостей
у розвитку дитини. Однією з таких особливостей є диспропорційність. Вона більш
помітна у дошкільному віці, ніж у шкільному. Полягає вона в тому, що ті
функції, які менш страждають від відсутності зору (наприклад, мова, мислення),
розвиваються швидше, а інші більш повільно (рух, орієнтація у просторі). Основними
новими засобами пізнання стають слух і дотик.
Діти з вадами зору часто стикаються з труднощами у
сприйнятті простору. Тоді формується
своєрідне уявлення про навколишнє середовище, яке не відображає реальних
просторових зв'язків між предметами. Це призводить до порушення уявлення про навколишній світ.
Починати роботу над орієнтацією у просторі слід з орієнтації
у схемі свого власного тіла, потім переходити до орієнтації у просторі відносно
себе (що за мною, переді мною, справа, зліва від мене, як далеко цей предмет
знаходиться від мене тощо). Спеціально підібрані ігри можуть допомогти у
розвитку просторової орієнтації, покращують здатність дитини адаптуватися до навколишнього
середовища. Ось декілька прикладів:
1. Завдання, у якому дитина повинна відтворити певну позу,
орієнтуючись на словесну інструкцію. Це можуть бути прості пози, а можна
ускладнювати і деталізувати їх.
2. Аудіоігри дозволяють дитині вчитися орієнтуватися за
звуками. Наприклад, можна використовувати іграшки або пристрої, що видають
звуки, до яких дитина повинна наблизитися. Це допомагає їй тренувати здатність
визначати напрямок і відстань. Ускладнити цю гру можна так: пропонуємо дитині
припустити, скільки кроків їй необхідно зробити до джерела звуку, а потім
перевірити себе, зробивши ці кроки.
3. Завдання, в якому дитині необхідно розкласти предмети на
столі за словесною інструкцією. Наприклад, покласти ручку на аркуш, олівець під
аркуш, фломастер у стакан, а лінійку праворуч тощо. Інший варіант - це
розсаджування іграшок в заданому порядку по інструкції, з використанням
просторових прийменників.
4. Ігри на конструювання, за допомогою яких дитина вчиться
бачити об’єкти в трьох вимірах. Це не лише покращує орієнтацію у просторі, але
і покращує логічне і творче мислення.
Завдяки таким іграм діти з вадами зору розвивають важливі навички орієнтації та розуміння простору, що допомагають їм краще адаптуватися в повсякденному житті, сприяючи їхній самостійності та впевненості в собі.
Психологиня, практична психологиня інклюзивно-ресурсного центру, Гусєва Анастасія
Коментарів (0)