Діти з порушеннями інтелектуального розвитку: про що важливо знати батькам
На жаль,
сталося так, що у вашої дитини виявлено інтелектуальне порушення — досить складна
особливість перебігу розвитку людини. Ідеться про системне порушення
пізнавальної діяльності. Так, це дійсно проблема, проте, як і будь-яка
проблема, вона потребує вирішення.
Що можете
зробити саме ви? Перш за все, пам’ятайте: що раніше ви звернетеся до фахівців,
то інтенсивнішим та результативнішим буде розвиток дитини.
Що вам важливо знати про цю особливість дитини?
● Одна з першопричин виникнення інтелектуальних порушень — органічне ураження
кори головного мозку. Якщо ураження не прогресує, діти здатні до поступового
розвитку пізнавальних здібностей, хоча й зі значними труднощами. Діти з
інтелектуальними порушеннями помірного ступеня можуть оволодіти навичками
спілкування, соціально-побутовими навичками, грамотою, лічбою. Але вони
потребують постійної допомоги.
● Порушення пізнавальної діяльності виявляється в обмеженості сприйняття,
уваги, пам’яті, мислення, відтворення сприйнятого і вивченого. Діти можуть мати
певні обмеження в набутті комунікативних та соціальних навичок. Вони зумовлюють
уповільнений темп розвитку та навчання дитини, проте вона здатна до навчання!
Що слід робити батькам під час розвивальних занять?
● Проводячи розвивальні заняття з дитиною, слід створити умови, що налаштують її на роботу:
-
важливо правильно обрати час. Дитина має бути здоровою, бадьорою, не голодною.
Ви самі повинні бути енергійні та сповнені ентузіазму;
-
починаючи заняття, слід вимкнути всі джерела стороннього шуму, прибрати зі
стола або підлоги всі зайві іграшки і предмети;
- коли
ви граєте або розмовляєте з дитиною, намагайтеся влаштуватися так, щоб ваше
обличчя було добре освітлене. Сідайте навпроти дитини, щоб вона могла без
зусиль установити з вами зоровий контакт, мати змогу копіювати ваші дії.
● Як слід спілкуватися з дитиною?
Пам’ятайте:
-
звертаючись до дитини, слід говорити просто та чітко. Уникайте складних
конструкцій, вживайте тільки ключові слова. Наприклад, замість фрази: «Я б
хотіла, щоб ти перестав стукати ложкою по столу» вживайте просту: «Не стукай»;
- завдання
слід розбивати на маленькі кроки. Дитині буде легше набувати нових навичок,
якщо оволодіння ними буде відбуватися поетапно;
-
починайте з легкого, спочатку використовуйте прості завдання, а потім поступово
підвищуйте рівень їхньої складності;
- поступово
заохочуйте дитину до активної участі у грі. Важливо за кожної нагоди викликати
в неї відчуття радості за власні успіхи.
Із чого починати навчання?
● Починати слід з навчання навичок самообслуговування: користуватися
горщиком, самостійно пити, їсти, вмиватись, розчісуватись, чистити зуби,
вдягатись, роздягатись тощо — це надасть упевненості дитині та сприятиме її
соціалізації. Формування навичок самообслуговування має відбуватися у
повільному темпі, з великою кількістю повторень певної дії.
Набуття
навичок самообслуговування безпосередньо впливає на самооцінку дитини;
допомагає розширювати уявлення й знання дітей про довкілля; сприяє розвитку
мовлення, моторики та координації, а також умінь виконувати дії за
наслідуванням і словесною інструкцією, дотримуватися послідовності дій.
Необхідно
навчати дитину (спочатку під керівництвом та наглядом дорослих) користуватися
предметами побутової техніки. Це допоможе дитині впевненіше почуваються в
середовищі однолітків, усвідомлюючи здатність до самостійного виконання
важливих завдань побутового характеру.
● Паралельно необхідно розвивати сенсорику й моторику. Це розвиває відчуття
та сприйняття, на основі яких у дитини в подальшому формуються такі пізнавальні
процеси, як пам’ять, увага, мислення та мовлення.
Розвитку
дрібної моторики сприяють такі вправи: застібання і розстібання ґудзиків,
«липучок», кнопок, гачків; нанизування великих намистин на шнур; розмотування
ниток і змотування їх у клубок; зав’язування та розв’язування стрічок;
складання частин мозаїки, сортування бобів, квасолин тощо; катання м’ячиків,
різних за фактурою: гумових, дерев’яних, пластикових, «їжачків» із шипами. Дуже
корисне ліплення з пластиліну, глини, солоного тіста; малювання пальцями,
долонями, олівцями; ігри з піском.
Як слід
поводитися батькам з дитиною в повсякденному житті?
● Кожний крок батьків має працювати на розвиток та виховання дитини.
Доцільно, починаючи з раннього віку, спілкуватися з дитиною, розмовляти з нею,
надавати різну інформацію залежно від віку та стану пізнавальних процесів.
● Потрібно звертати увагу дитини на довкілля та називати предмети, що її
оточують і якими ми користуємось протягом дня, і дії, що виконуються.
● Дитина повинна знати, що кожний член родини має певні обов’язки. Потрібно
залучати дитину до елементарних справ (спочатку під керівництвом дорослого):
класти іграшки на місце, поливати кімнатні рослини, складати власний одяг,
прибирати посуд зі стола тощо.
● Значної уваги потребує і навчання дитини приготування простих страв: варити
картоплю, супи та каші із круп, робити салати, використовувати напівфабрикати.
● Доцільно залучати дитину до різноманітної посильної праці в саду, на
городі. Під керівництвом батьків діти можуть поливати грядки, квіти, допомагати
збирати врожай.
Як батьки
можуть допомагати дитині в навчанні у школі?
Батьки з
перших кроків дитини у школі мають уважно стежити за тим, які труднощі
виникають в неї у процесі опанування змісту окремих навчальних предметів. Тут
необхідна співпраця з учителем, вироблення спільної стратегії щодо застосування
корекційних засобів для подолання наявних труднощів. Найчастіше труднощі
пов’язані з навчанням читання, письма, математики.
Щоб
успішніше допомагати дитині опановувати знання і не завищувати вимоги,
потрібно:
-
ознайомитися з вимогами до змісту навчання, що містяться у програмі з кожного
предмета;
-
поцікавитися, як матеріал подано в підручниках (зміст матеріалу, обсяг, форма
подання та ін.);
-
допомагати дитині у навчанні бажано у формі гри;
- необхідно разом з дитиною читати
дитячі книжки, дивитися кінофільми, різні дитячі передачі, після чого проводити
бесіди (про що була передача, хто з персонажів фільму чи книги сподобався,
чим);
-
обов’язково треба працювати над збагаченням активного словника дитини новими
словами, що характеризують якість, колір, форму предмета, його призначення.
Намагайтеся,
залежно від року навчання дитини, навчати її застосовувати на практиці отримані
в школі знання.
І не забувайте: ви не самі, ми поруч! Бажаємо вам успіху,
терпіння й наполегливості!
Більш
детально ви можете ознайомитися з порадами фахівців щодо розвитку дітей з такою
проблемою у навчально-методичному
посібнику
Поради батькам і педагогам. Ми поруч. Діти з порушеннями інтелектуального розвитку
Видання містить
опис характерних якостей дітей із такими порушеннями, надається корисна
інформація щодо розвитку дитини в умовах повсякденного життя родини, її
підготовки до самостійного життя.
На нашому сайті представлено
широкий асортимент навчально-методичних посібників і науково-популярних видань
із цієї теми. Корисну інформацію містить
Психолого-педагогічний супровід
навчання дітей з інтелектуальними порушеннями
КН881013У
У посібнику висвітлюються особливості психолого-педагогічного супроводу та
корекційно-розвиткової роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями.
Надаються рекомендації щодо впровадження інноваційних педагогічних технологій у
практику і методичні поради щодо розвитку мовленнєвої, ігрової,
соціально-побутової діяльності.
Також вас можуть зацікавити такі
видання:
● Інклюзивна освіта. Путівник для педагогів та батьків дітей з особливими
потребами
● Інклюзивне навчання за нозологіями. Дитина з порушеннями інтелектуального
розвитку
● Інклюзивне навчання за нозологіями. Дитина із труднощами у навчанні
Коментарів (0)